Friday, March 6, 2009

bahasa jiwa bangsa.jiwa bahasa bangsa.bangsa bahasa jiwa

kenapa saya kurang menggunakan bhasa melayu dalam blog saya ni.padahal bahasa inggeris saye punya la anchus.grammar betabor,spelling lintang pukang dan perbendaharaan kata yg terhad.penggunaan perkataan yg tak tepat,susunan ayat yg salah.ada satu hari tu sorang komen yg saya ni kebaratan,banggakan bahasa inggeris.mungkin sebab saya banyak tulis dalam bhasa onputih agaknya.saye pon melenting la.truk gak dia kena fire ngan saya.padan muka dia.judgmental sangat.tp ada gak sekali tiu seorang pembaca puji saya.saya pon apa lagi,kembang idong la.padahalnya apa yg dia tu cakap pon bukannya betol sangat pon.to sebab dia judge positively,saye tak la melenting kat dia.kenapa ini berlaku.pas saya kembang idong tu(la,manusia biasa la katakan,maunya tak kembang idong bila dipuji)barulah saya terpikir pasal benda judge positively ni.tp saya tak tulis terus pasal isu ni.perkara tu dah berlaku seminggu lebih yg lepas dah..tu la kita manusia kan.bila benda tu tentang kita,kalau baik kita terima walaupun bukan benar atau kita tak berapa nak layak terima.tp kalau buruk,walaupun hampir2 benar,kita nafikan.kita tepis habis habisan.kita kata org takde hak tuk judge kita.walhal kita yg meletakkan diri kita dalam posisi utk dihakimi.hidup ni satu perbicaraan.siapa hakim,siapa peguam dan siapa tertuduh bergantung pada sirkumtasi(haha,satu perkataan pinjam baru yg saya adakan sendiri,syabas dari DBP buat saya).apa hukumannya,kita sendiri yang tentukan.dalam kita menghada[i kehidupan ini,kita akan merasa jadi hakim,jadi pendakwa dan jadi pembela.kita akan dituduh dan kita akan menuduh.kita akan membuat penghakiman yang adil(jarang2) tapi selalunya kita menghakimi sesuka hati kita.berbalik kepada isu bahasa blog saya.jadi kenapa.mungkin kerana bila saya menulis,saya lagi mudah berpikir dlam bahasa omputih.typing saya juga lagi lancar dalam bahasa itu.ye la kan dah selalu sangat guna,jadi lancar la.dan shortforming saya pon cekap dalam bhasa inggeris juga.bila bahasa melayu,saya selalunya tulis penoh penoh dan bhasa skema.ngapa ek.tah la.saye pon tak tau.cuma yang saya tau,setart dari saye discover bhase inggeris mase umo bih kuang 6 taun (mase tu belajo menyanyi ,lagu ape tah tak ingat dah....tp bukan lagu twinkel twinkel)sampe la skarang,saye memang tetap rase cam nak blajo lagi.cuma method saye blajo tu lain.mase skolah dulu saye blajo ape yg cikgu ajo,pastu bila saya start terpesong dari sistem kokurikulum,saye pon mulalah belajo sniri.buku,surat kabo,lagu,cerita,majalah jadi sumber rujukan dan latihan.ada gak satu period dalam idup saya saya g tempat omputih or org bukan melayu lepak dgn tujuan nak spiking.kira cam g wat praktikal la.time chatting,saye selalunya pakai bhasa omputih..bukan apa.tu la masa saya nak praktiskan apa yg saya blajo.dalam kehidupan hubung-lansung(teka apa perkataan bhasa inggeris tuk perkataan ni),saye tak banyak pakai .saye cakap melayu ngan membe-membe saye.kalu dulu saye slalu cakap bhase omputih ngan bos saye kalau keje nyelam tp sebab saya dah maleh nak layan kerenah dia,jd saya dah kurang dua org tempat latihan.pastu kalau tak kapal dulu,saye cakap ngan capt soon.skang ni likely saya x jumpa capt soon lagi.so there goes another one.tp kot nanti bila g nyelam,banyak smula pakai kot.la...ape bende yang saye ngarutkan ni...ish...cukup dulu la.dah dkt kul 5 dah..baik aku tido......babai.........

*dream in english.complete with subtitles.....haha

1 comment:

  1. kerana saya mahu melatih diri untuk berbahasa inggeris.

    kerana selain daripada menulis dalam bahasa inggeris, dan membaca suratkhabar bahasa inggeris, saya tiada peluang yang lain untuk mengasah dan memperkukuhkan kemampuan berbahasa inggeris.

    also the infamous "i sound stupid in malay"

    j/k.

    onto a serious note, of course we like it better when someone praise us. because it is easier to do. it ain't easy to accept any critical view on ourselves and see it from their context.

    because we're human.

    ReplyDelete